Evenementen

Woonvakbladen Awards 2013

Woondetailhandel verkiest beste leveranciers

Maandagavond 9 september 2013 zijn tijdens de vakbeurs Home & Interior vijf awards uitgereikt aan interieurbedrijven die volgens de woondetailhandel tot de absolute top behoren. De winnende bedrijven zijn: Meubelfabriek De Toekomst, Luxaflex, Riverdale, Auping en Quick-Step. Het is het derde jaar dat de Woonvakbladen Awards worden uitgereikt. Initiatiefnemer Woonvakbladen wil met de verkiezing aandacht vragen voor de kwaliteit in de woonbranche.

De onderscheidingen zijn toegekend in vijf categorieën. Net als vorige jaren zijn de winnaars verkozen door een onafhankelijk panel van Nederlandse woondetaillisten (www.woonzakenpanel.nl). De panelleden kregen de vraag voorgelegd welk Nederlands bedrijf uit de woonbranche met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt, en waarom dat zo is.De leden konden hun stem uitbrengen op 25 genomineerde interieurbedrijven. De lijst met genomineerden kwam tot stand na zorgvuldige jurering en uitgebreide inbreng van de branche.
De winnende bedrijven en hun juryrapport:

 

Categorie Meubel: Meubelfabriek De Toekomst

“Keurig net bedrijf dat zijn afspraken altijd nakomt en problemen snel oplost.” Dat zeggen meerdere bedrijven over De Toekomst, waarmee het belang van leverbetrouwbaarheid en goede dealerrelaties wordt aangegeven. Maar De Toekomst is méér: er is vanuit de traditie gewerkt aan modernisering van de zitmeubelcollecties, met behoud van de oude waarden: comfort en kwaliteit.

Categorie Vakblad voor de Woninginrichter: Luxaflex

Luxaflex is een huishoudnaam, misschien wel het bekendste woninginrichtingsmerk in Nederland en daarbuiten. Des te knapper is het om steeds met nieuwe innovaties te komen. En die betreffen niet alleen de producten zelf, maar ook de tools en tricks waarmee ze in de retail – ook de kleinschalige – kunnen worden gepresenteerd en verkocht.

Categorie Home & Living: Riverdale

Riverdale is mode voor in huis. Keer op keer mooie collecties, mooi gefotografeerd en met een verhaal. Wat je kunt met een kopje behalve koffie drinken? Bijvoorbeeld een chocopudding in maken. Het tekent de creativiteit van de alom geroemde ondernemersfamilie Tenbos, die als voortrekker in de branche wordt beschouwd.

Categorie Vakblad Slapen: Auping

Een vaste waarde en een internationaal Nederlands merk, waarvan de consument soms niet eens weet dat het Nederlands is. Legendarisch in het design van een simpel product als een bed. Bestaat 100 jaar en koppelt excellente kwaliteitsproductie aan een intensieve en doordachte wijze van publiekscommunicatie. Houdt de consument centraal, maar vergeet allerminst de dealer.

Categorie Parketblad: Quick-Step

Quick-Step bewees vorig jaar met de introductie van zijn Livyn-vinyl dat speciaalzaken nog steeds baat kunnen hebben bij een dergelijk A-merk. Want tijdens de vier presentaties waren er genoeg parketspeciaalzaken en woninginrichters die direct tekenden voor het Geregistreerd Dealerschap. Dit exclusief distributieschap van het totaalconcept Quick-Step Livyn via de groothandels Peitsman en Plinten & Profielen Centrale wordt erg op prijs gesteld.

Foto: Awardwinnaars v.l.n.r.: Berry Veldmans en Sahin Demuynck (Quick-Step), Monique Vermeuelen en Hans Stokvis (Meubelfabriek De Toekomst), Sanne Ribbers (Riverdale), Lisette van Zelst (Luxaflex Nederland).

Video
Een sfeerimpressie van de uitreiking is te zien op Meubel.tv.

———–

 

Eerdere postings

16 september 2013

Woonvakbladen Awards 2013: de genomineerden zijn bekend!

Voor de derde keer organiseert onze uitgeverij de Woonvakbladen Awards. De genomineerden zijn vrijdag 16 augustus 2013 in Vakweekblad Meubel bekendgemaakt. Nu is het woord aan de leden van het Woonzakenpanel die anoniem hun voorkeurkeuze zullen maken. En dan, op maandag 9 september om 19:00 uur, worden in het HTC de enveloppen open gemaakt en wordt bekendgemaakt welk bedrijf binnen zijn categorie in 2013 met kop en schouders boven het maaiveld uitsteekt.

De Woonvakbladen Awards worden uitgereikt in vijf categorieën:

  • Meubel
  • Home & Living
  • Vakblad Slapen
  • Parketblad

 

Noteer maandag 9 september 2013 alvast in uw agenda. U bent van harte uitgenodigd. Aanvang: 19:00 uur. Plaats van handeling: het atrium van het HTC (Nieuwegein).

 

De genomineerden

Meubel

 De Toekomst
“Keurig net bedrijf dat zijn afspraken altijd nakomt en problemen snel oplost.” Dat zeggen meerdere bedrijven over De Toekomst, waarmee het belang van leverbetrouwbaarheid en goede dealerrelaties wordt aangegeven. Maar De Toekomst is méér: er is vanuit de traditie gewerkt aan modernisering van de zitmeubelcollecties, met behoud van de oude waarden: comfort en kwaliteit.

 

Baan Meubelen
“Ik zie dat er iets positiefs van dit bedrijf uitgaat en dat is in deze tijd heel bijzonder”, zegt een van de lezers. Baan is in staat om keuzes te maken die altijd gericht zijn om in de toekomst succesvol te kunnen zijn. Die zijn dan gericht op nieuwe marktsegmenten, zoals de projectinrichting, maar ook op maatschappelijke aspecten, als een consequent doorgevoerd duurzaamheidsstreven in inkoop en productie.

 

Nijwie Furniture
Nijwie Furniture timmert flink aan de weg als premium leverancier van retailers, groothandel en horeca. Het Almelose bedrijf heeft inmiddels productiefaciliteiten in alle uiteinden van de wereld. Oprichter Daniel Nijdam heeft als speerpunt gekozen voor wat de lezers “een voortreffelijk assortiment” noemen, maar ook voor een geraffineerde marketing- en groeistrategie. De ‘one stop shopping’-faciliteiten blijken vruchtbaar en laten zien dat Nijwie zijn succes vindt vooral in de breedte.

 

Keijser & Co
Keijser & Co heeft zich binnen relatief korte tijd weten te positioneren als belangrijke marktspeler die met een indrukwekkende collectie zowel de retail- als de projectmarkt optimaal weet te bedienen. Het bedrijf is gezichtsbepalend binnen het exposantencentrum ETC. De zichtbare liefde voor het meubel en de stoffen, het met de paplepel ingegoten vakmanschap van Aart en zijn echtgenote Lonneke, de passie en gedrevenheid van de medewerkers maken van Keijser & Co een speler waar de meubelbranche trots op mag zijn, en blijkens de nominatie trots op is.

 

Haveco
Haveco is een bescheiden, toonaangevende, veel gekopieerde, Nederlandse fabrikant op het gebied van lederen bankstellen. Deel van het succes is een uitgekiend efficiencybeleid in de fabriek. Elke interventie wordt aangegrepen om nog leaner en meaner te worden. Maar ook de lezers zien de gepassioneerde directeur Harold van Veldhoven als een allround vakman. Met zijn kennis van de markt heeft hij een neusje voor de juiste collecties. Het heeft zich overduidelijk uitbetaald, vinden de lezers.

 

 

 

Home & Living

Riverdale
Riverdale is mode voor in huis. Keer op keer mooie collecties, mooi gefotografeerd en met een verhaal. Wat je kunt met een kopje behalve koffie drinken? Bijvoorbeeld een chocopudding in maken. Het tekent de creativiteit van de alom geroemde ondernemersfamilie Tenbos, die als voortrekker in de branche wordt beschouwd. Terecht, volgens de lezers.

 

Joker Import
Een groothandel in de bollenstreek die met hun decoratie de spijker op de kop weet te slaan. Zo vormt de kerstcollectie bij elkaar een winters plaatje, en los van elkaar zijn de artikelen niet alleen tijdens feestdagen mooi in huis. Langzaamaan wordt een eigen merk opgebouwd: Long Island Living.

 

Antiek en Design Center (ADC) Eindhoven
Het Antiek en Design Center in Eindhoven gelooft niet zo in collectioneren of een exclusieve collectie en maatwerk ter bevordering van een onderscheidend vermogen. Ondernemer Peter Guntlisbergen gaat gewoon op pad in India of in Oost Europa om ter plekke speciale en unieke spullen in te kopen. Dat doet ie gewoon vanuit z’n eigen gevoel, op de bonnefooi. Dat gevoel slaat al jaren goed aan, bij handel en consument.

 

Sajovi
Sajovi is de succesvolle importeur van de toonaangevende merken Greenleaf Gifts, Bomb Cosmetics, Asheigh & Burwood en Panier des Sens. Sander Visser heeft zijn bedrijf en bijbehorende merken in Nederland met keihard werken, structureel investeren, actieve b-to-b marketing en indrukwekkende beurspresentaties weten te positioneren als toonaangevende speler binnen de home-, gift- en gardenbranche. Denk je aan geuren en alle mogelijkheden en marktkansen die hiermee voor de retailer verbonden zijn, dan denk je aan Sajovi.

 

Decostar
Hoe kan je groot zijn in kleine artikelen? Decostar laat het zien met een haast onvoorstelbaar breed assortiment. De branche roept erover. Decostar heeft het op elke beurs druk, en dat moet ook want in deze handel gaat het om kleine marges en grote volumes. Ook voor de klanten die Deco Star hebben genomineerd geldt dat ze scherp moeten inkopen, juist bij dit soort artikelen. De Apeldoornse ondernemers zijn zeer veel op pad in hun Aziatische inkoopregio’s en weten steeds actuele items te vinden. Meerdere klanten roemen de business-to-business-webshop, als bestelmiddel van de toekomst.

 

Vakblad Slapen

Röwa
Het Duitse Röwa maakt bedden, matrassen en lattenbodems. De lattenbodems kunnen zo worden ingesteld dat voor iedere consument de juiste lighouding ontstaat. Dat klinkt afgezaagd, maar in de huidige door boxsprings gedomineerde markt is het haast bijzonder geworden. Röwa is ervan overtuigd dat zijn product een beter en gezonder slaapcomfort biedt dan boxsprings en weet die boodschap overtuigend over het voetlicht te brengen.

 

Brussels by Night
Els van Pelt heeft de afgelopen jaren veel bewondering geoogst voor de ontwikkeling van Meubelbeurs Brussel. Een prachtig evenement met goed aanbod, internationaal karakter en een voor de inkoper duidelijke segmentatie. In relatief korte tijd heeft Els van Pelt binnen de kaders, agenda en muren van de Meubelbeurs Brussel met ‘Brussels by Night’ een dijk van een slapenbeurs voor de Benelux weten te realiseren. Met een eigen gezicht, klasse en allure uitstralend en inspelend op de behoeften en marktwikkelingen binnen de Benelux.

 

Haarhuis&Jansen
Een mooi bedrijf dat het in crisistijden nog steeds goed doet. De eigenaren hebben onlangs een nieuw pand betrokken en daar voor ieder merk in de portefeuille (o.a. Carpe Diem en Livingbeds) een mooie showroom neergezet. Een showroom met totaalconcepten, inclusief vloeren, kleden en lampen. Een welkome handreiking aan de detaillist die verbreding en beleving zoekt.

 

Auping
Een vaste waarde en een internationaal Nederlands merk, waarvan de consument soms niet eens weet dat het Nederlands is. Legendarisch in het design van een simpel product als een bed. Bestaat 100 jaar en koppelt excellente kwaliteitsproductie aan een intensieve en doordachte wijze van publiekscommunicatie. Houdt de consument centraal, maar vergeet allerminst de dealer, die dit dan ook met de nominatie beloont.

 

Avek
De winnaar van de Award van vorig jaar, wordt opnieuw genoemd. Het bedrijf blijft doen wat ze altijd doen: goede bedden produceren, en steeds door innovatie. De laatste: een lage boxspring, ontworpen door designer Hans Daalder. Het is een innovatie die ook voor de detaillist kan helpen uit de negatieve prijsspiraal te komen.

 

 

Parketblad

Ursa Paint
Dit IJmuidense familiebedrijf maakt al sinds 1938 lakken, oliën en verven, onder andere voor parket- en kurkvloeren. Met de broers Toon en Machiel van Westerhoven als derde generatie aan het roer, wordt stevig gefocust op meerwaardes voor vakmensen. Het RigoStep Rainbow Floor Coloring System biedt professionele parketteurs kansen zich écht te onderscheiden. Want de kleurmogelijkheden van deze watergedragen 1-component grondlak zijn bijna onbegrensd.

 

Albers Parket Weert
Dit bedrijf, nu geleid door Edwin Cools, in klassiek parket heeft een lange historie en vaart, ondanks de magere tijden, een stabiele koers. Behalve dat Albers zich concentreert op de ambachtelijke kant van het parket, heeft ze ook de dealer en diens belangen goed in het oog. De dienstverlening wordt hogelijk op prijs gesteld door de lezers. “Staan altijd voor je klaar”, zeggen meerderen van hen.

 

Quick-Step
Quick-Step bewees vorig jaar met de introductie van zijn Livyn-vinyl dat speciaalzaken nog steeds baat kunnen hebben bij een dergelijk A-merk. Want tijdens de vier presentaties waren er genoeg parketspeciaalzaken en woninginrichters die direct tekenden voor het Geregistreerd Dealerschap. Dit exclusief distributieschap van het totaalconcept Quick-Step Livyn via de groothandels Peitsman en Plinten & Profielen Centrale wordt erg op prijs gesteld.

 

Vloerengroothandel De Betuwe
Prima groothandel, enthousiaste mensen, onder leiding van Gerard Zwiers. Timmert hard en veel aan de weg. Kiest bewust voor grote A-merken die nog niet in de Nederlandse parketbranche verdeeld werden. Met de lijmen van Soudal, afwerkproducten van Ciranova, randafwerking van ParkettFreund en ondervloeren van Unifloor breiden Gerald Zwiers en zijn mensen hun klantenkring in de parketwereld steeds verder uit.

 

Renotec Duo
Renotec Duo is dit jaar alweer twintig jaar dé technische groothandel voor de vloerenlegger. Assortiment van meer dan 3.000 kwaliteitsproducten. Veel van de innovatieve producten zijn door Renotec Duo zelf bedacht en in eigen productie gemaakt. Servicegericht bedrijf, dat niet alleen de tools levert maar veel toegevoegde waarde creëert door kennisoverdracht. Zodat de klant optimaal en veilig kan presteren.